23 TIPS VOOR EEN GOEDE WEBSITE

Ga uitblinken met je website. Ben net iets beter dan je concurrent en de klanten zullen jouw kant op komen.

Onderstaand vind je 23 tips die je helpen een goede website te bouwen.

  1. WEET WIE JE KLANT IS

Voordat je daadwerkelijk begint met het opmaken van je website is het bijzonder handig om goed voor ogen te hebben wie dat je meest ideale klant is. Wanneer je deze in je achterhoofd houdt is het gemakkelijk om informatie op hem/haar toe te spitsen. Informatie die niet van toepassing is voor je ideale klant moet je dan ook zeker niet op je website plaatsen.

2. RESPONSIVE DESIGN

Het mag misschien voor zich spreken maar het is belangrijk dat je website goed weergegeven wordt op ieder soort device. Zowel op een desktop, laptop, tablet en mobiele telefoon moet je site goed weergegeven worden. Ga er niet zomaar vanuit dat ieder thema dit ingebouwd heeft. Check check dubbelcheck. Controleer voordat je een thema aanschaft wat de opties hierin zijn. En check tijdens het bouwen ook regelmatig de opmaak. Soms is het nodig om een aparte layout te gebruiken voor een desktop en een mobiele telefoon. Zorg ervoor dat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

3. DUIDELIJK MENU

Hou het menu bovenaan je website helder en compact. Laat het voor zich spreken waar welke informatie te vinden is.

4. GOEDE EERSTE INDRUK

Zorg voor een goede eerste indruk. Je krijgt namelijk geen tweede kans hiervoor. Dit is al een oud gezegde maar nog steeds aan de orde van de dag. Hou jezelf vast aan een huisstijl en geef je lezer direct de informatie waarnaar hij/zij op zoek is. Zorg dat je je zaakjes op orde hebt. Straal uit wat waar je voor staat.

5. LAAT WELKOM ACHTERWEGE

Laat een welkomswoord achterwege. Jouw klant weet wel dat deze welkom is op jouw site. Dit is dus overtollige informatie. Beter kun je op deze plek iets nuttigs plaatsen.

6. GEBRUIK GOEDE AFBEELDINGEN

Gebruik goede, ter zaken doende, afbeeldingen. Beperkt het gebruik van een slechte kwaliteit foto’s. Hiermee doel ik dan op zelf gemaakte kiekjes die wazig of korrelig zijn. Dit zal geen positieve bijdrage hebben aan de eerste indruk. Kom zo professioneel als mogelijk voor de dag.

7. BEELDDATABANK

Bij een gebrek aan eigen fotomateriaal kun je ook altijd nog gebruik maken van een fotodatabank. Hier kun je foto’s kopen die je vervolgens – zonder bronvermelding – mag plaatsen op je website. Let wel dat je deze foto’s goed verkleint voordat je ze op je website plaatst. Het gebruik van originele grote foto’s kan een zeer negatieve invloed hebben op de laadtijd van je website. En dat is iets wat je absoluut wilt voorkomen.

8. KRUIMELPAD / BREADCRUMBS

Het gebruik van een kruimelpad kan het voor je gebruiker gemakkelijker maken om door je website te scrollen. Is je gebruiker een aantal pagina’s verder kan deze heel gemakkelijk 1 of meerdere stappen terug door op de paginatitels te klikken. Dit komt de gebruiksvriendelijkheid van je site ten goede.

9. SEO ZOEKMACHINEOPTIMALISATIE

De meest gemakkelijke manier van werken is om de SEO zoekmachineoptimaliatie al direct mee te nemen tijdens de bouw van je site. Gebruik de juiste sleutelwoorden (targeted keywords) en laat deze keywords terugkomen in de titel en metadescription. Een goede plugin om hiervoor te gebruiken is Yoast.

10. GEBRUIK LINKS

Wanneer je interessante informatie op je site hebt staan en je kunt ter verduidelijking gebruik maken van een externe website plaats dan een externe link. Zorg er wel goed voor dat deze nieuwe website opent in een nieuw tabblad zodat jouw website ook gewoon open blijft staan. Je gebruiker kan dan gemakkelijk switchen tussen de beide sites. Je wilt voorkomen dat je gebruiker door deze link je website afsluit en verlaat zonder actie te hebben ondernomen.

11. DE STOEL VAN JE KLANT

Ga met tijd en wijlen op de stoel van je klant zitten. Stel jezelf de vraag met welk doel ben je op deze website gekomen en zie je hier de informatie die je zou willen vinden. Worden je vragen allemaal beantwoord of blijven er nog lege stukken. Je weet op deze manier precies wat je waar nog zou kunnen plaatsen. Of vraag ook  je partner/vriend/vriendin om eens mee te lezen. Het schrijven van content van je website is een proces waaraan je, als het goed is, zult blijven schaven.

12. DOORLINKEN

Ook is het handig om door te linken tussen de diverse pagina’s en berichten op je site. Om uitgebreidere info te verschaffen over een bepaald onderwerp kun je doorverwijzen naar een ander gedeelte op je website of naar bijv. een eerder geschreven artikel. Ook kun je een dergelijke manier gebruiken om je gebruiker naar een einddoel te verleiden. Gebruik dergelijke links puur en alleen als ze er toe doen en een serieuze bijdrage leveren.

13. VERLIES JE IDEALE KLANT NIET UIT HET OOG

Soms is het erg verleidelijk om je site vol te zetten met vanalles waar je goed in bent. Maar onthou 1 ding….Het zal je klant een worst wezen. Je klant is alleen maar op zoek naar antwoorden op zijn/haar vragen of naar de producten uit jouw winkel. Verlies deze klant dus niet uit het oog. Schrijf alles op je site met alleen maar deze klant in gedachten. Ik kan deze tip niet vaak genoeg herhalen. Het is dan ook helemaal niet nodig om ellelange teksten te schrijven met allerlei futiliteiten. Basic en to the point…dat is wat jouw klant wil. En wees eens eerlijk, als jij een site bezoekt wil je ook geen onzin lezen. Je wilt info die er toe doet!

14. LAAT SLIDERS ACHTERWEGE

De tijd van sliders en andere bewegende onderdelen hebben we inmiddels ver achter ons liggen. Je klant komt op je site en wil snel zien of dat jij te bieden hebt waar hij of zij naar op zoek is. Geen enkele bezoeker gaat de 6 foto’s van je slider rustig af zitten kijken. Laat deze dan ook achterwege. Heb je mooie foto’s die een goede bijdrage leveren aan jouw product of dienst weid er dan een mooi artikel of pagina aan. Dat vindt je lezer dan weer wel interessant.

15. MOOI IS NIET BELANGRIJK

Vaak kom ik in de praktijk ondernemers tegen die gruwelijk blijven hangen in wat ze mooi vinden en wat niet. Let wel; mooi is jouw smaak. Wat jij mooi vindt, vind ik misschien wel spuuglelijk. Zorg ervoor dat jouw site de uitstraling heeft die bij jouw product of dienst past. Laat mooi buiten beschouwing. Wat uiteraard niet wil zeggen dat je je site moet afrafelen.

16. VAL MET DE DEUR IN HUIS

Vertel direct wat je te vertellen hebt. Laat direct zien wat je in je winkel hebt. Je bezoeker ziet meteen of dat hij/zij bij jou aan het juiste adres is. Staat op het bovenste gedeelte van je pagina niet de info waarnaar je lezer op zoek is ben je hem/haar direct kwijt. Deze lezer komt niet meer terug. Daarom is het ook zo belangrijk dat je weet wie je ideale klant is. Als je deze duidelijk op je netvlies hebt staan kun je daarop je content met gemak aanpassen.

17. LEKKER FONT

Hoe verleidelijk het soms ook is om sierlijke letters te gebruiken in de praktijk werkt dit voor geen meter. Je lezer wil snel tekst weg kunnen lezen. Je lezer wil geen moeite hoeven doen om uit te vogelen wat er nu precies staat. Gebruik daarom een lekker font en een goede contrasterende kleur.

18. SLUIT IEDERE PAGINA OF ARTIKEL GOED AF

Sluit je een pagina of artikel niet goed af dan blijft je lezer in het ongewisse. Gebruik gerust zinnen als; – vraag een offerte aan, – neem contact op, – mis geen enkele tip meer en schrijf in op mijn nieuwsbrief. Dit is absoluut niet opdringerig of dwingend. Je bent je lezer eigenlijk alleen maar van dienst door deze opties aan te bieden.

19. VERMIJD ERGERNIS

Doe normaal dan doe je al gek genoeg. Schrijf geen letter teveel op je pagina of in je blogbericht. Gebruik ook geen kleine buttons die niet werken of kleine lettertypes. Niet goed functionerend of overtollig wordt al snel als ergernis ervaren. En je wilt je lezer graag te vriend houden en zo lang mogelijk op je site laten blijven.

20. GEBRUIK VAN FAVICON

De favicon is de afbeelding die vertoond wordt bovenaan in het tabblad. Deze afbeelding is 16×16 px. groot. Het is zeker van toegevoegde waarde om hier een mooie afbeelding te plaatsen. Heeft jouw lezer meerdere tabbladen open staan kan deze snel terugspringen naar jouw site.

21. CONTACTPAGINA

Zorg voor een goede contactpagina zodat je klant snel contact met je op kan nemen. Wil je niet werken met een contactpagina zorg dan voor goede contactmogelijkheden. Bijvoorbeeld een button met een link naar je mailadres. Moet je klant teveel moeite doen om contact op te kunnen nemen komt dat al snel over als onbetrouwbaar. Wees transparant op dit vlak.

22. HTTPS EN VEILIGHEID

Je bezoeker hecht waarde aan een veilige website. Ook Google geeft de voorkeur aan veilige sites. Zorg daarom dat je website geen virus of links naar malware bevat. Wees kritisch wat je plaatst op je site en check je links regelmatig. Zorg voor een SSL certificaat. Hiermee bekijken je lezers je site via een beveiligde verbinding.
Heb je een SSL certificaat actief op je domein dan ziet je lezer het welbekende groene slotje in de browserbalk en het predicaat ‘veilig’. Kijk maar eens bovenaan in de browserbalk van deze website.

23. SNELHEID

Zorg ervoor dat je site voldoende snel is. Een goede hostingprovider kan hier zeker een bijdrage aan leveren. Kies daarom niet voor de goedkoopste aanbieder maar voor de beste prijs/kwaliteit. Duik er even in voordat je de knoop doorhakt en je domein onderbrengt. Of stuur de hostingprovider gewoon een mailtje met daarin je vraag over welke snelheid je mag verwachten. Ben ook voorzichtig met het plaatsen van grote afbeeldingen. Deze hebben zeer zeker invloed op de laadsnelheid.

Heb je tijdens het bouwen bovenstaande tips allemaal goed in ogenschouw gehouden?

VANAF NU GEEN KOPZORGEN MEER OVER EEN SLECHTE WEBSITE
Daisy van Zoggel
Daisy van ZoggelEigenaar Mooi-DEES.nl
In 2015 heb ik Mooi-DEES.nl opgericht. Omdat ik altijd heel erg handig ben geweest met computers een aanverwante spullen kreeg ik vaak de vraag of dat ik voor anderen een website in elkaar kon zetten, een logo wilde ontwerpen of dat ik mijn camera even mee wilde brengen voor een paar foto’s. Omdat deze hobby redelijk uit de hand begon te lopen heb ik destijds besloten om er mijn werk van te gaan maken. Tot op de dag van vandaag ben ik enorm dankbaar dat ik deze stap heb kunnen en mogen maken.

Ik bouw nu websites en bied de ondernemer graag een totaalplaatje aan. Zo kan ik goed beeldmateriaal voor je verzorgen, denk aan profielfoto’s of bedrijfsfoto’s, maar ook een bedrijfsvideo valt binnen mijn dienstenpakket. Ik richt mezelf voornamelijk op de ondernemer die gelikter voor de dag wil komen en beter gevonden wil worden op het internet.
Startende ondernemers, die graag in één keer goed willen starten, zijn bij mij ook zeker aan het juiste adres. Ik help je om online goed ten tonele te verschijnen en voorzie je dan ook graag van de nodige adviezen.

Laten we snel een keer samen koffie drinken.
Je zult zien…ik zet net dat stapje meer voor jou dan mijn collega’s.